نیما صدر
8 اشتباه رایج در انتخاب کلمات کلیدی که باید از آنها اجتناب کرد

8 اشتباه رایج در انتخاب کلمات کلیدی که باید از آنها اجتناب کرد

برای نوشتن استراتژی سئو و حتی اجرای کمپین موفق نیاز هست که در مورد کلمات کلیدی که می خواید روی اونا کار کنید حسابی تحقیق کنید، این کار به نظر آسون میرسه اما باید حواستون باشه که کار و صحیح انجام بدید و اشتباهات زیر مرتکب نشین.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

به روندی که برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی از بین کلمات پیشنهادی و پیدا شده توسط ابزار تحقیق کلمات کلیدی طی میشه تا در کمپین های بازاریابی دیجیتالی و سئو سایت از اونا استفاده کنین، تحقیق کلمات کلیدی میگن.

این روند باید برای هر محتوای جدیدی طی بشه، تحقیق کلمات کلیدی میتونه در شناسایی موضوعاتی که استراتژی محتوایی شما رو هدایت میکنه، به شما خیلی کمک کنه.

سئو یک سرمایه گذاری بلند مدته و تحقیق کلمات کلیدی نقطه شروع مهم برای این سرمایه گذاری، موفقیت بازاریابی دیجتالی کاملا به این تحقیق بستگی داره.

مزایای تحقیقات کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکنه:

  1. تا از خواسته های مردم بهتر مطلع بشید و محتوایی رو برای اونا تولید کنین که اصطلاحا به کارشون بیاد.
  2. شما رو در انتخاب نوع تولید محتوا راهنمایی می کنه.

بیشتر بخوانید: محتوا ( CONTENT ) – یکی از مفاهیم کلیدی سئو

دو مورد بالا به شما کمک میکنه تا:

  • کلماتی رو که جستجوی ندارن، حذف کنید، دقت کنین نگفتم حذف کلماتی که جستجوی کمی دارن! مثلا بعضی از کلمات که 15 جستجوی ماهانه دارن، می تونن برای کسب و کار شما ارزشمند باشن اما نباید وقت خودتون رو برای کلماتی که در ماه هیچ جستجوی ندارن تلف کنین.
  • رقابت برای کلمات رو تجزیه و تحلیل کنید، ممکنه شما برای یک کلمه پرطرفدار تولید محتوایی خوبی هم کرده باشید اما کسب رتبه و رسیدن به نتایج بالا در اون کلمه به دلیل وجود رقبای بسیار قوی سخت باشه، پس دونستن این که چقدر کلمه مورد نظر شما پر مخاطبه و میزان سختی کسب رتبه در اون کلمه چقدر هستش،میتونه به شما کمک زیادی کنه.
  • کلماتی رو انتخاب کنید که به محتوای شما برای کسب نتایج بالاتر کمک میکنه، انتخاب کلمات کلیدی طولانی که رقابی کمتری هم داره می تونه به شما کمک کنه تا راحت تر به صفحه اول برسید.
  • استراتژی تولید محتوایی بهتری داشته باشید.

انجام تحقیقات کلیدی خوب و تولید پست های بهینه شده بر اساس همین تحقیقات برای جلو زدن از رقبا وافزایش ترافیک سایت حیاتی هستش.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

ابزارهای زیادی برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود داره که بعضی از مهمترین اونا این ابزارها هستن:

  • Google Keyword Planner: این ابزار قدرتمند شرکت گوگل که از طریق سرویس تبلیغات گوگل (گوگل ادوردز) در دسترس هست به شما کمک می کنه که کلمات کلیدی مناسبی برای استراتژی سئو خودتون پیدا کنین.
  • keywordtool.io: این سایت قدرتمند هم به شما برای تحقیق کلمات کلیدی کمک زیادی میکنه.

  •  Keyword Surfer این افزونه رایگان که روی گوگل کروم نصب میشه، به شما کمک میکنه که در لحظه حجم جستجوی کلمات کلیدی رو در نتایج جستجو گوگل ببینید.

ابزار keyword surfer برای تحقیقات کلمه کلیدی
  • Keywords Every Where: این ابزار تحقیق کلمات کلیدی هم برای گوگل کروم و هم برای فایرفاکس افزونه داره و کمک میکنه که کلمات طولانی رو با حجم جستجوی دقیق، CPC(یا پرداخت به ازای کلیک) و اطلاعاتی از رقبا پیدا کنید.
  • Uber Suggest: این ابزار آنلاین عملکردی مانند Keywords Every Where داره و توسط نیل پتل توسعه داده شده. در ضمن این ابزار افزونه ای برای گوگل کروم داره و با گوگل، یوتیوب و آمازون کار میکنه.

اشتباهات تحقیق کلمات کلیدی در سئو

1. جستجوی کافی در مورد کلمات کلیدی انجام نمی دید!

کسب و کارهای کوچک ایده های زیادی برای بازاریابی دیجیتالی دارن، ممکنه متوجه بشید که مردم چطور جستجو می کنن. اما واقعا این موضوع رو فقط با حدس زدن میشه متوجه شد!

باید بدونید اساس کار سئو و موتورهای جستجو روی کلمات کلیدی استوار هستش، اگر شما زمانی رو برای تحقیق کلمات کلیدی هزینه کنین و با استراتژی نسبتا قوی وارد تولید محتوای بشید، حتما به هدف خودتون که افزایش رتبه سئو سایت هستش میرسید و وقت خودتون رو صرف کلمات کم یا بی ارزش نمی کنید.

2. هدف مردم از جستجو رو نادیده میگیرید!

شما باید بدونید که مردم (مخاطبان سایت) دنباله چی هستن، وقتی مردم جستجو می کنن یا دنبال کسب اطلاعات بیشتر برای تصمیم گیری قبل از خرید هستن، یا تصمیم خودشون رو گرفتن و الان می خوان خرید کنن.

گوگل هم این دو هدف مردم رو خوب تشخیص میده!

پس شما با انتخاب کلمات کلیدی مناسب می تونید تولید محتوای هدفمند برای مخاطبان خودتون انجام بدید.

3. انتخاب نا مناسب کلمات کلیدی برای کسب و کار

باید بدونید که دسته بندی های متفاوتی برای کلمات کلیدی وجود داره:

    1. مرتبط: یعنی کلماتی که در راستای خدمات شما قرار دارن و باعث جذب مخاطب هدف برای کسب و کار شما میشن.
    2. رقابتی: کلماتی که حجم جستجوی بالا و در نتیجه رقبای زیادی دارن، اگر کار سئو رو در این زمینه تازه شروع کردید باید تلاش زیادی کنید تا در این کلمات رتبه بدست بیارید.
    3. بی ربط: شما نباید سرمایه ( انرژی، زمان و پول) خودتون رو روی این بخش بذارید! چون اصلا به کسب و کار شما ارتباطی نداره.

روی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان متمرکز بشید، کلماتی رو که رقابت زیادی در اونا نیست و حجم جستجوی کمتری دارن انتخاب کنید. برای شروع کلمات بلند برای تولید محتوا و کسب رتبه مناسب ترن.

4. درک کلمات کلیدی جمع و مفرد

اگر در جستجوی کلمه کلیدی هم نسخه جمع و هم نسخه مفرد رو پیدا کردین، ممکنه فکر کنین اینا یکی هستن؟ اما اینطور نیست!

هرچند که موتورهای جستجو شباهت بین کلمات رو خوب متوجه میشن اما شما باید هدف مردم رو درست تشخیص بدید.

👈معمولا مردم برای کسب اطلاعات از کلمات جمع و برای خرید از کلمات مفرد استفاده می کنن.

5. بعد از تولید محتوا، از تحقیق کلمات کلیدی استفاده بشه!

نحوه جستجوی خدمات و محصولات شما در اینترنت توسط مردم و اینکه چه چیزی برای اونا اهمیت داره باعث میشه شما مخاطبان خودتون رو بهتر درک کنین و با توجه به نیاز اونا تولید محتوا کنید. پس تحقیق کلمات کلیدی حتما باید قبل از تولید محتوا انجام بگیره. نه بعد از تولید محتوا

یادتون باشه که خیلی از کلمات کلیدی به شکل سوال هستن مثلا مخاطب براش سوال بوده که  در حال حاضر بهترین گوشی بازار چیست؟ برای جواب باید چه محتوایی تولید کنید؟

6. عدم استفاده از کلمات کلیدی طولانی

کلمات کلیدی طولانی معمولا برای اهداف خاصی یا به عبارتی دیگه برای دقیق تر کردن نتایج جستجو استفاده میشن، حتی برای جستجوی صوتی هم از کلمات کلیدی بلندتر استفاده میشه، پس اگر کار سئو سایت رو تازه شروع کردید حتما استفاده از کلمات کلیدی طولانی نقطه شروع عالی برای شما هستش.

7. عدم توجه به تحلیل رقبا

در تحقیقات کلمات کلیدی تحلیل رقبا رو فراموش نکنید

حتما باید با استفاده از ابزارهای تحلیل رقبا مثل SEO Power Suite رقبای خودتون رو از نظر استراتژی کلمات کلیدی مورد ارزیابی قرار بدید، جاهایی که اونا فعالیت کمتری دارن رو تشخیص بدید و باتوجه به نکات بالا اگه ارزش کار کردن داشت حتما روی اون کلمات کلیدی کار کنین.

8. عدم نظارت بر تبدیل سرنخ

سرنخ: یعنی بازدید کننده ای که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری رو داره.

مسیر تبدیل شدن به مشتری:

جستجوی عبارت مورد نظر >  کلیک روی لینک سایت > تبدیل به سرنخ > تبدیل به مشتری

هدف همه سئو کارها تبدیل سرنخ به مشتری هستش، شاید بعضی از کلمات کلیدی ترافیک بیشتری رو به سایت شما بیارن اما ممکنه نرخ تبدیل پایینی داشته باشن، پس روی کلماتی  کار کنین که نرخ تبدیل بالایی دارن و با کسب درآمد هزینه های انجام شده رو برگردونن.

در تحقیقات کلمات کلیدی، حتما مخاطبین خودتون رو درک کنید و بعد از شناسایی اهدف اونا،برای پاسخ به نیاز هاشون تولید محتوای با کیفیت کنین.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را ثبت کنید

برای ثبت پیام، نیاز هست که اسم و ایمیل شما ثبت بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *